Az emberi értelem

Ha megvizsgáljuk, hogy az értelem szó mit jelent, két fontos jelentés adódik. Az egyik, hogy az ember értelmes lény, értelemmel rendelkező, gondolkozó lény.

A tiszta tudat

Tévedünk, ha a tudat tisztaságát a tudat ürességével azonosítjuk. Az üres tudat tulajdonképpen értéktelen a zen szempontjából, és így ennek megvalósítása nem célja a zen gyakorlásnak.

A tudat felszabadítása

Lehet, hogy az ember a modern társadalmi létben szabad, élhet a jog által adott szabadság jogokkal…

Rejtély

Az igazi rejtély nem ott keresendő, hogy mit nem látunk tisztán, hanem magában a látásban.

Az önzés

Ha tárgyilagosan megvizsgáljuk, láthatjuk, hogy az emberi világot, a társadalmi és a nagy gazdasági folyamatokat egyaránt az önzés vezérli.

A közvetlen út

végső szót akarjuk megtudni, de amikor végre valaki megmondja nekünk vagy meghalljuk, egy szót sem értünk belőle. Nem értjük, nem tudjuk, mi a válaszban a titok, mi benne a csodálatos.

A zen nagyon közvetlen út. Közvetlen út a tudathoz, ahhoz, hogy megtudjuk, kik vagyunk, hogyan gondolkozunk, miként látjuk a világot és magunkat. A közvetlenség a bensőségességben van. Abban, hogy ez valódi belső út. Bennünk járható. A legbelsőbb.

Amikor felmerül egy kérdés, mint amilyen a: „mi ez?”, elkezdünk válaszokat keresgélni, magyarázatokat gyártani, logikai és asszociatív kapcsolatokról beszélni, gondolkodási struktúrákat működtetni, eddigi tudásunkból meríteni, lexikális ismereteinket villogtatni. Ahelyett, hogy rácsodálkoznánk a dologra, hogy tényleg: „mi is ez?”

A közvetlen út nem abban van, hogy frappáns választ adunk a kérdésre, hanem abban, hogy meg akarjuk tudni, mi ez a rácsodálkozás! Abban, hogy magunkat, a saját tudatunkat figyeljük, de magunkat akarjuk meglátni akkor is, amikor kérdezünk, amikor megismerünk valamit, és amikor meg akarjuk magyarázni, hogy mit, miért csinálunk.

Okkal szeghetjük le a fejünket, amikor valaki egy kérdésre csak azt tudja felmutatni, hogy mit tanult másoktól. Okkal lehetünk szomorúak, hogy egy tanításból csak a szavakat értik meg a tanítványok. De jussunk hát el a szavakon túlra, vagy ahogy másképp mondanánk, a szavakon innen-re, és akkor megélhetjük a zen közvetlenségét.

Csodálatosak a távoli hegyek, a rét virágai. A kövek magukért beszélnek a patak csobogásában. Mikor a madarak énekelnek vagy a kutyák morognak, mind azt mondják: Ez! Ez!

(Megjelent: A Tan Kapuja Buddhista Egyház Tájékoztatójában 34. szám 2007. tél)

TÖBB TANÍTÁS

Az emberi értelem

Ha megvizsgáljuk, hogy az értelem szó mit jelent, két fontos jelentés adódik. Az egyik, hogy az ember értelmes lény, értelemmel rendelkező, gondolkozó lény.

Tovább olvasom »

A tiszta tudat

Tévedünk, ha a tudat tisztaságát a tudat ürességével azonosítjuk. Az üres tudat tulajdonképpen értéktelen a zen szempontjából, és így ennek megvalósítása nem célja a zen gyakorlásnak.

Tovább olvasom »

Az önzés

Ha tárgyilagosan megvizsgáljuk, láthatjuk, hogy az emberi világot, a társadalmi és a nagy gazdasági folyamatokat egyaránt az önzés vezérli.

Tovább olvasom »

Hómofisz

Néhány évvel ezelőtt egy zen táborban írtam ezt a haikut,
Nincs jövés-menés.
Tücsök, háton fekve mondd:
– Ciripp-cippciripp!

Tovább olvasom »